Mi a baj a “finom” ételekkel?

Rengetegen stresszelnek azon feleslegesen, hogy mi legyen az aznapi menü, mit főzzenek, vagy rosszabb esetben rendeljenek. Ez leginkább a háztartást vezető nőkre igaz, mert a család vagy éppen a párjuk “elvárja”, hogy változatos legyen az étrend. (Bár ezzel kapcsolatban üzenném a férfiaknak, hogy nemcsak elvárni kell, hanem odaállni a tűzhelyhez a nő helyett és megcsinálni a kaját.)

Ez az “együnk változatosan, mert az az egészséges” egy óriási nagy tévhit. A szervezeted számára csak a három makrótápanyag, a vitaminok és az ásványi anyagok léteznek, őt az baromira nem érdekli, hogy ezeket te miből viszed be. Én hosszú évek óta, az esetek 90 %-ában ugyanazt eszem minden nap, és semmi bajom vagy hiányérzetem sincsen tőle.

A reggeli többnyire zab protiennel, de mindig feldobom valamivel

Főzés vagy rendelés?

Már közel 50 emberrel dolgoztam együtt az elmúlt 3 évben, és azokban, akik komoly fejlődést mutattak, két közös pont volt: az egyik az, hogy maximálisan odatették magukat az edzéseken, a másik pedig az, hogy főztek maguknak.

Nem vagyok álszent, néha – tényleg ritkán – én magam is rendelem az ételt. Ha viszont naponta rendelsz vagy munkahelyi étkezdében eszel, akkor biztos lehetsz abban, hogy egy idő után stagnálni fog a változás, nem fogsz tudni annyira leszálkásodni, amennyire szeretnél. Az éttermi kajával (lehet az bármilyen fitt jelzővel ellátott étterem) egy nagyon nagy baj van: az a céljuk, hogy legközelebb is rendelj, éppen ezért finom ételeket készítenek, nem pedig egészségeset.

Ezért baj, ha egy étel “finom”

Három dolog ad markáns, jellegzetes ízt egy ételnek:

  • cukor
  • túl sok zsír, mégpedig telített zsírok
  • mesterséges ízfokozók

Vesézzük ki jobban ezt a három dolgot, kezdjük a cukorral, egészen pontosan a finomított cukorral. Miért rossz nekünk a ez? Leginkább azért, mert gyors inzulinemelkedést, majd -csökkenést okoz, ezáltal éhségérzetet generál. A cukor lebontása B1 vitamint von el, aminek jelentős szerepe van a streszcsökkentésben. Tehát a cukor fogyasztása ingerültté és agresszívvá tesz. ezen remek tuljadonásgai mellett serkenti az adrenalintermelést, amitől rövid ideig energiabombának érezhetjük ugyan magunkat, de a hatás elég gyorsan elszáll. Ha mindez nem lenne elég, a cukor kalciumot von el a szervezetből, ami csontritkuláshoz és fogszuvasodáshoz vezethet. Ja és függőséget okoz, de ez már csak hab a tortán.

Egy gyors inzulinreakciót valaki?

Folytassuk a telített zsírsavakkal. Ezekről azt kell tudni, hogy szobahőmérsékleten szilárdak, tehát kolbász, szalonna, sajtok, tejtermékek és társaik elsősorban. Jellemzőjük, hogy a bennük lévő szénatomok egyenes láncot alkotnak és nem tartoznak kettős kötéseket. Velük csupán annyi a probléma, hogy emelik a vér koleszterinszintjét, ezt pedig szív- és érrendszeri megbetegedésekhez vezethet az elhízás mellett.

Sokan érvelnek azzal, hogy őseink is ezeket ették. Ez igaz, de érdemes megnézni, hogy meddig éltek

Jöjjön végül a legalatomosabb dolog, amit ember feltalálhatott: az úgynevezett ízfokozó. Rengeteg étterem és ételízesítőt gyártó cég érdeke az, hogy rászokj a termékükre, és ezt olyan ízáradattal próbálják elérni, ami egyszerűen nem létezhetne természet úton. Gyakorlatilag az összes feldolgozott élelmiszer tele van ezekkel a mesterséges szarokkal és órákig lehetne mesélni arról, hogy a nátrium-glutamát és a sok E-betűs vegyület miket tesz a sezrevezettel. A legrosszabb – a cukorhoz hasonlóan – a függőség kialakulása.

Egy tál finom C5H8NO4Na, amit valószínűleg úgy adnak el, hogy “édes-savanyú oroszlánfej mangós gyömbérszószban”

Amikor egy cukor-, zsiradék- és/vagy ízfokozó-függő ember megkóstolja a főztömet, akkor általában az a reakció, hogy “száraz, ízetlen, hogy bírom én ezt megenni?!”
Igen, először nekem is ilyennek tűnt, de amikor elkezded drasztikusan lecsökkenteni az említett három dolgot az étrendedben, akkor lassan észreveszed azt, hogy az eddig ízetlennek hitt ételeknek is van ízük.

“Az vagy, amit megeszel.” Ezért kell fokozottan odafigyelnünk arra, hogy mit akarnak velünk megetetni. A könnyebb út sohasem a célravezetőbb.

Vélemény, hozzászólás?