Diéta vagy fogyókúra? Mi a különbség a kettő között?

Nagyon sokan egybemossák a két fogalmat, és azt hiszik, hogy a diéta valamiféle koplalást jelent. Sajnos vannak hülyébbnél hülyébb “csodadiéták”, amik folyamatosan bukkannak fel, hogy csak még jobban összezavarják az embereket. A sok negatívum mellett ezekben egy közös van: nem lehet őket hosszú távon tartani.

Ha nagyon le akarjuk sarkítani, a diéta szó jelentése nem más, mint “étrend”. Se több, se kevesebb. Márpedig akkor jó egy étrend, ha tudod tartani, nem jár például óriási szénhidrátelvonással, koplalással, hanem minőségi tápanyagokból van összeállítva, és akár életed végéig csinálhatod egészségügyi következmények nélkül. A fogyókúra ezzel szemben megvonás, ami hosszútávon rendkívül kedvezőtlen hatásokkal jár, amiből a jojó-effektus csak a jéghegy csúcsa.
Igen, egészséges diéta során le kell mondani néhány dologról, de tapasztalatból mondom, hogy miután elszakadtál ezektől, soha többet nem fognak hiányozni.

Ha jól csinálod, akár még egy pizza is beleférhet néha az étrendedbe

Mindössze 6-8 hétig kell kibírnod valaminek a hiányát ahhoz, hogy megszabadulj a függőségedtől, legyen szó bármiről. Két hónap alatt bármilyen rossz szokásodtól meg tudsz szabadulni akár a táplálkozásodban, akár az életed más területén. Ugyanez persze visszafelé is működik, ha egy jó dolgot akarsz beépíteni az életedbe (például az edzést 😉 ). Nem megéri belefektetni ennyi időt és energiát?

Egyértelműen kijelenthetem, hogy ebből a szempontból a cukor a valódi ellenség. A cukor az, amiről a legnehezebben mondanak le az emberek. Létezik cukorfüggőség, én is átéltem, és nagyon nehéz volt 2014-ben “lejönni a cuccról”.

A túlzott cukorfogyasztás rengeteg betegség forrása

Én az étrendekkel nem szoktam éhezésre kötelezni az embereket, sőt, ha valaki szeret enni, annak azt mondom inkább, hogy oké, de akkor csináljon meg heti plusz egy nap edzést. Ha mást nem, akkor egy 30 perces intervalt mondjuk egy taposógépen.
Szerintem egyetérthetünk abban, hogy az idő pénz, az egyszerű, de hatékony megoldások kellenek! Éppen ezért az egyszerű, könnyen elkészíthető ételekben hiszek, amiket akár munkába menet is be tudsz csomagolni reggel a táskába.

A diéta elkezdéséhez egy listát szoktam adni azokról az élelmeiszerekről, amik nem férnek bele a rendszeres, egészséges táplálkozásba. A következő lépés a Yazio program használatának megtanulása. Ezzel a programmal komplett étkezési naplót lehet vezetni. Ha így nem indul el a fogyás, akkor érdemes elmenni egy étel intolerencia vizsgálatra, ahol kiderül, az ottani eredmények alapján pedig dietetikus segítségével állítok össze étrendet.

Vélemény, hozzászólás?